אביזרי בטיחות לדרכים עירוניות

שימוש בפסי האטה ומראות פנורמיות להגברת הבטיחות בדרכים עירוניות

מספר גדול במיוחד של הולכי רגל, רוכבי אופניים ונוסעים ברכב מנועי נפגעים כתוצאה מתאונות הקורות בדרכים עירוניות בהן מוגבלת מהירות הנסיעה ל 50 קמ"ש בלבד. משטרת התנועה ממקדת את מאמציה באכיפה בדרכים בין עירוניות בהן מהירות הנסיעה גדולה מ 90 קמ"ש ועל כן מחפשים רבים מראשי הרשויות דרכים להגביר את הבטיחות בדרכים עירוניות בהן המשטרה אינה נוכחת באופן מאסיבי ולצמצם את כמות הנפגעים בתאונות בדרכים אלו.

התקנת פסי האטה להפחתת מהירות הנסיעה

אחת הדרכים הבדוקות לצמצום כמות התאונות היא התקנתם של אביזרי בטיחות ייעודיים המתאימים למהירות הנסיעה ולתנאי הדרך באותו מקום כגון פסי האטה ומראות פנורמיות. פסי האטה מיועדים להפחתת מהירות הרכבים הנוסעים בכביש על-ידי יצירת גבשושית בכביש אשר מזעזעת את הרכב העובר עליה וגורמת לנהג להפחית את מהירות הרב.

התקנתם של פסי האטה נפוצה מאוד בישראל ומשיגה במרבית המקרים את ייעוד המכשול - הפחת מהירות הרכב. יחד עם זאת הדעות לגבי יעילותם של פסי ההאטה כמגבירי בטיחות חלוקות שכן פסים אלו יוצרים סכנות אחרות למשתמשי הדרך. ניתן להתקין פסי האטה עשויים גומי קשיח ועמיד אשר מחוברים לכביש באמצעות יתדות פלסטיק או פשוט ליצור גבשושית מאספלט כבוש.

התקן הישראלי אינו מגדיר מידות לפסי האטה ועל כן כל עיריה יוצרת פסי האטה על פי שיקול דעתה. יש לציין כי שימוש לא מושכל בפסי האטה כפי שקיים כיום במספר מקומות בארץ גורם סיכון העולה על התועלת: פסי האטה גבוהים מידי גורמים נזק לרכב ואף יכולים לגרום לאיבוד אחיזה ולתאונות קשות עקב כך.

פסי האטה גבוהים מידי או בשיפועי גישה לא נכונים יוצרים נזק מצטבר לרכב הגורם לבלאי מואץ ויוצר צורך בהחלפתם של רכיבים יקרים. ייחודית וראויה לציון נפרד היא הסכנה לכלי רכב דו גלגליים אשר עשויים לאבד את האחיזה והשליטב בכלי הרכב ביתר קלות.

באחד המקרים מסופר על נהגת שחזרה לביתה בתום יום העבודה מבלי לדעת שעובדי העיריה יצרו פס האטה באחד הסיבובים ליד ביתה בזמן שנעדרה מהבית. הנהגת נכנסה לסיבוב במהירות, איבדה את השליטה ברכב והתהפכה.

באירופה נקבעו תקנים ברורים לפסי האטה המגדירים את הגובה, שיפועי הגישה ואף את החומר ממנו עשוי הפס. פסי האטה מיובאים עומדים ע"פ רוב בתקנים אלו ואף מכילים חלקים זוהרים ("עיני חתול") הנועדו לסמן את מיקומם בכביש.

התקנת מראות פנורמיות בצמתים מסוכנים

על-פי מחקרים שנערכו בחו"ל, אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים המתרחשות בתוך העיר הנו שדה ראיה לקוי ולפיכך התקנת מראות פנורמיות בצמתים בהם שדה הראיה לקוי הביאה לירידה של עשרות אחוזים במספר התאונות בצמתים אלו.

מראה פנורמית הנה מראה קמורה אשר מותקנת בצומת באופן המאפשר לנהגים המגיעים מכל אחד מצידי הצומת לראות את הרכב השני המתקדם לעברם ולהאיט מבעוד מועד.

שיטה זו מאומצת בישראל על-ידי עיריות ומועצות רבות אשר יכולות לממן מוצר יקר זה. מראות פנורמיות מותקנות כיום במאות צמתים שאינם מרומזרים. אחד החסרונות הגדולים של מראות פנורמיות הנו היותן אביזר אטרקטיבי ושביר ועל כן הן חשופות לוונדליזם מצד ילדים.

מראה שבורה חדלה מלמלא את תפקידה כראוי ומחייבת החלפתה. ההחלפה הנה יקרה ולא אחת עובר זמן עד להשגת המימון הנחוץ להחלפה. חשוב לתכנן מראש ובקפידה את מיקום המראה בכדי שתשרת את הנהגים בצורה הטובה ביותר.


בטיחות בכל מקום: בבית, בעבודה, בבית הספר, בחופשה ובכלל! | תאונות דרכים | תאונת עבודה של טכנאי טלפונים